Betalingsachterstand schadeverzekering

  1. Wat is een betalingsachterstand?

Wanneer het ons niet lukt om de verschuldigde premie te incasseren of wanneer de nota niet binnen de gestelde betalingstermijn wordt voldaan, ontstaat er een betalingsachterstand. In dat geval ontvangt u van ons een betalingsherinnering.

  1. Wat kunt u doen bij een betalingsachterstand

Neem in alle gevallen tijdig contact op met uw tussenpersoon om de situatie te bespreken. Samen met u wordt gezocht naar een passende oplossing, bijvoorbeeld:

  • het aanpassen van de betaaltermijn/betaalwijze; of
  • het aanpassen van de dekking; of
  • het maken van een betalingsregeling.

Tijdig contact voorkomt verdere gevolgen voor uw verzekering en mogelijke kosten.

  1. Gevolgen van een betalingsachterstand

Wanneer de premie niet tijdig wordt betaald, wordt de dekking van uw verzekering beëindigd.
De betalingsherinnering vermeldt de exacte datum waarop de dekking vervalt. Daarnaast kunnen aanmaningskosten in rekening worden gebracht.

Tijdens de periode zonder dekking heeft u geen recht op uitkering bij schade.

Motorrijtuigen
Voor motorrijtuigen geldt een aanvullende verplichting:

  • Het kenteken wordt door ons afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) als verzekerd.
  • Uw voertuig is dan niet verzekerd bij deelname aan het verkeer. Dit is strafbaar.

Na afmelding van het kenteken geldt voor ons als verzekeraar een wettelijk narisico van 16 dagen.
Dat betekent dat wij eventuele wettelijke aansprakelijkheidsschade (WA-schade) die in deze periode wordt veroorzaakt, moeten vergoeden aan de benadeelde partij.
De uitgekeerde schade kunnen wij vervolgens op u verhalen.
Wordt de volledige vordering niet voldaan of komt u de betaalafspraken niet na, dan wordt de verzekering geroyeerd. U kunt in dat geval geen rechten meer ontlenen aan de verzekering.

  1. Herstel van dekking

De dekking van uw verzekering wordt hersteld op de dag na ontvangst van de volledig openstaande premie inclusief kosten.
Na herstel bent u weer verzekerd conform de polisvoorwaarden.

  1. Hulp bij financiële zorgen

Heeft u moeite met betalen of maakt u zich zorgen over uw financiële situatie?
Wij raden u aan contact op te nemen met de gemeente waarin u woont. De gemeente kan u in contact brengen met organisaties die gespecialiseerd zijn in schuldhulpverlening en budgetadvies.

Contact

Voor vragen over uw premie of betalingsachterstand kunt u contact opnemen met uw tussenpersoon.
Zij helpen u graag bij het vinden van een passende oplossing.

Download hier het protocol bij betalingsachterstanden, opgesteld door het Verbond van Verzekeraars.